Medicaliseren

Medicalisering is een mooie term waarmee we aangeven dat normale dingen (bepaald gedrag en risico�s) ineens tot medisch gebied verklaard worden. Maar waarom?
Lees meer >
 
Misleidende reclame gezondheidszorg

Beoordelen of mensen medicijnen nodig hebben voor verbetering of behoud van hun gezondheid is niet een opdracht voor de makers van medicijnen en bijbehorende advertenties ter promotie.
Lees meer >
 
Gezondheid en asociaal gedrag

Het DATES syndroom beschrijft de overlast van jongeren. Maar moet de gezondheidszorg dat nu oplossen, of is de omgeving van de jongeren verantwoordelijk?
Lees meer >
 
Impulsiviteit als gezondheidsprobleem

Impulsiviteit als reden om mensen onder controle te brengen met geneesmiddelen. Onderzoek resultaten van impulsief reageren als gezondheidsprobleem.
Lees meer >
 
Hoe verlegenheid een ziekte werd

Vroeger was verlegenheid onhandig en charmant, maar tegenwoordig zegt de psychiater dat het sociale angststoornis heet en daarmee is het een ziekte, waar je voor kunt worden behandeld.
Lees meer >
 
Rechtszaak tegen producenten

Ritalin is een van de meest succesvolle geneesmiddelen voor kinderen met ADHD, maar is het overactiviteitssyndroom wel een ziekte?
Lees meer >
 
PMDD niet langer indicatie voor Prozac

Proces van nieuwe ziekten cre�ren zodat medicijnen verkocht kunnen worden is duidelijker. Daarom bestaat PMDD premenstrual dysphoric disorder nu niet meer volgens Prozac.
Lees meer >
 
Havidol nieuw medicijn

Havodol is een medicijn voor Dysphoric Social Attention Consumption Deficit Anxiety Disorder (DSACDAD). Dit is echter een grap voor de overconsumptie maatschappij en is een voorbeeld van de farmaceutische marketingstrategieen.
Lees meer >
 
Nieuwsitems over ziekte

Hieronder treft u een overzicht van alle nieuwsitems van bewust gezonder�over ziekte:
Lees meer >
 

Eerst een nieuwe ziekte uitvinden

In 1923 vond in Parijs de eerste opvoering plaats van het toneelstuk Knock of de triomf van de Geneeskunde van Jules Romain. Het stuk was onmiddellijk een groot succes en beleefde 1400 voorstellingen, waarna het nog een paar keer werd verfilmd. Dokter Knock neemt de verarmde plattelandspraktijk in het dorpje Saint-Maurice over van de oude arts Parlapaid. Die kon nauwelijks van zijn praktijk rond komen. De mensen waren nu eenmaal gezond en lieten zich niet bij de dokter zien. Dat wordt niets voor dokter Knock. Maar optimistisch gaat hij aan de slag om al die gezonde mensen duidelijk te maken dat ze ziek zijn, maar het alleen nog niet weten. Dokter Knock gaat de bewoners van Saint-Maurice voorlichten. Hij maakt ze daarbij vooral bang voor wat er allemaal kan gebeuren, welke geheimzinnige ziekten ze mogelijk te wachten staan.
 
Leuk zo�n toneelstuk uit de vorige eeuw, maar wat moeten we er nu mee? Wat in 1923 uit de verbeelding van de fransman Romain voortkwam, vindt nu op grote schaal plaats en wordt disease mongering genoemd. In hun boek Selling Sickness, how drug companies are turning us all into patients leggen Ray Moynihan en Alan Cassels uit hoe dat in zijn werk gaat.
 
Ook het boek De ziektemakers, hoe wij tot pati�nt gemaakt worden van J�rg Blech gaat over dit onderwerp. Eerst heeft men een middel, maar nog geen aandoening waartegen het gebruikt kan worden. Vervolgens gaat er veel onderzoek zitten in het zoeken naar een probleem. Er worden congressen over georganiseerd. Als het enigszins in de medische wereld geaccepteerd wordt, vindt er informatieverschaffing aan de populaire media plaats. Mensen gaan het herkennen en willen behandeling voor henzelf of hun kinderen. Vervolgens worden de grenzen van het probleem steeds ruimer gesteld en lijkt het of iedereen er last van heeft.
 
Moynihan en Cassels beschrijven in hun boek onder andere hoe aandachtstekort en overactiviteitssyndroom (ADHD) in de wereld kwamen, hoe het premenstruele syndroom tot een probleem werd, hoe we allemaal bang werden voor osteoporose en hoe vrouwelijke seksuele lustprobleem ineens overal genoemd werd.



Zoeken: