|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
De mondige patientVraag en aanbod vormen leidende principes voor de ideologie van de markt. Maar we weten heel goed dat vraag gecreëerd kan worden. Dat gebeurt zeker ook in de zorg. Er is voortdurend competitie tussen verschillende aanbieders in de zorg. Competitie op bekende aanvaarde vraaggebieden moet sterker worden, maar is het moeilijkst. Moet een ziekenhuis bij een knieoperatie minder gaan rekenen om de consument tevreden te stellen? Moet het ziekenhuis extra diensten aan de knieoperatie koppelen? Goede revalidatie? Moet het ziekenhuis bewijzen dat haar kwaliteit op het gebied van knieoperaties het allerbeste is? Het zijn allemaal mogelijkheden. Het is veel interessanter voor een aanbieder van zorg om nieuwe markten te openen. Daar ben je dan de eerste en je hebt daardoor een voorsprong als aanbieder. Daarbij gaat het om het creëren van vraag. Uit ontwikkelingen op andere marktgebieden weten we dat mensen geneigd zijn om producten te kopen die ze niet echt nodig hebben. In zulke gevallen wordt het product ook nog eens verbonden met andere dingen, zoals leefstijl, prestige, uitstraling. Kan dat ook bij producten die op de gezondheidsmarkt worden aangeboden? De farmaceutische industrie laat voortdurend zien dat er mogelijkheden liggen om nieuwe ziekten te creëren. Daarbij vind ze vaak goede partner bij die zorgverleners die baat hebben bij het afbakenen van bepaalde terreinen als hun werkgebied. Met name in de psychiatrie zien we hoe aspecten van het dagelijks leven - verlegenheid, stemmingsstoornissen, asociaal gedrag gemedicaliseerd worden. Sommige mensen zien daar hele complottheorieën, maar het is veeleer het gevolg van marktwerking, waarbij aanbieders altijd op zoek zijn nieuwe producten in de markt te zetten. Ook aspecten van de menselijke seksualiteit worden op die manier tot ziekte gemaakt, en daarmee kan de consument benaderd worden. Heeft een man van zestig wel eens problemen om een erectie lang vol te houden, dan kan dat erectiele disfunctie worden genoemd en is het niet meer een verschijnsel dat bij het ouder worden hoort. Heeft een vrouw niet altijd even veel zin om de liefde te bedrijven, dan heeft dat voortaan female sexual dysfunction en is het dokterswerk geworden. Medische onderzoekers dragen de cijfers van het probleem aan. Bij mannen gaat het om 35% en bij vrouwen om 42%. Ben je een mondige patiënt als je je over zulke problemen zorgen gaat maken en behandeling eist? Is je oordeel over het aanbod in de zorg afhankelijk van hoe goedkoop en hoe snel je dat product op zon gecreëerde vraag krijgt? Of ben je een mondige patiënt als je mee kunt denken over wat vraag, aanbod noodzaak en zin van behandeling is? En als je denkt dat het laatste belangrijk is, wie helpt je daar dan bij?
|
|
|||||||||||||||