|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Vrouwelijke artsen communiceren beterMisschien doe je er ook goed aan een vrouwelijke arts te zoeken. Een Amerikaans onderzoek laat namelijk zien dat vrouwelijke artsen in de Verenigde Staten meer tijd aan hun patiënten besteden, meer met ze praten, een emotionelere band met ze hebben en dat hun patiënten als gevolg daarvan meer bij hun behandeling betrokken zijn (JAMA 2002;288:756). Dat laatste is erg belangrijk, want in de moderne gezondheidszorg staat de gebruiker van zorg centraal. Betrokkenheid bij alle beslissingen is essentieel. En die betrokkenheid kan bevorderd worden door de communicatievaardigheden van een arts. In het onderzoek werd gekeken naar alle onderzoeken van goede kwaliteit waarin gekeken werd naar communicatie tussen artsen en hun patiënten Die werden op verschillende aspecten geanalyseerd. Het was niet zo dat vrouwelijke artsen meer informatie verschaften over de diagnose, de vooruitzichten en over de behandeling. Het zat veel meer in de andere communicatievaardigheden. Met name het praten over psychosociale aspecten en emoties zorgde voor een betere band tussen de arts en de gebruiker van de zorg. Of in Nederland vrouwelijke artsen ook beter communiceren dan hun mannelijke collegas is onbekend. Daar kan natuurlijk ook geen onderzoek naar gedaan worden omdat er meestal andere prioriteiten op het Nederlandse onderzoekslijstje staan. Het Amerikaanse onderzoek leert echter wel dat als betrokkenheid van gebruikers van de zorg belangrijk gevonden wordt alle artsen beter moeten leren communiceren. Dus meer luisteren en minder één richting verkeer. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||