Onze gezondheidszorg

Hoe ziet een gezondheidszorg eruit waar mensen mondig kunnen zijn? Lees hoe u als gebruiker van zorg serieus genomen kunt worden.
Lees meer >
 
Verzorgende overheid

Is het de taak van de overheid om goede zorg te regelen, daar het geld voor te verzamelen via belastingen zodat welke achtergrond men ook heeft, men daar altijd gratis toegang toe heeft?
Lees meer >
 
Patient als klant

In een gezondheidszorg met marktwerking zal de cliënt, of de patiënt of de gebruiker moeten kunnen kiezen. Maar hebben we de kennis in huis die nodig is?
Lees meer >
 
Goede gezondheidszorg

Wat is goede gezondheidszorg? Er zijn veel manieren om daarnaar te kijken. Onderzoek laat zien dat landen die hoog op WHO staan ook een goed voetbalteam hebben.
Lees meer >
 
Omgang arts

Betekent het dat de arts erg moet veranderen? Je zult ook zelf beter moeten leren communiceren met je arts. Daarom hier wat tips voor de omgang met je arts.
Lees meer >
 
Placebo pilslikkers

Mensen die hun medicijnen innemen zoals ze zijn voorgeschreven doen het beter dan degenen die dat niet doen. Dat is logisch, maar onderzoek laat zien dat placebo (nep) medicijnen ook werken.
Lees meer >
 
Wetenschappelijke arts

Dat de richtlijnen voor artsen waarop ze hun wetenschappelijke beslissingen en het voorschrijven van medicijnen moeten baseren vaak rammelen blijkt uit Engels onderzoek.
Lees meer >
 
Nieuwsitems over gezondheid

Hieronder treft u een overzicht van alle nieuwsitems van bewust gezonder over gezondheid:
Lees meer >
 

Vrouwelijke artsen communiceren beter

Misschien doe je er ook goed aan een vrouwelijke arts te zoeken. Een Amerikaans onderzoek laat namelijk zien dat vrouwelijke artsen in de Verenigde Staten meer tijd aan hun patiënten besteden, meer met ze praten, een emotionelere band met ze hebben en dat hun patiënten als gevolg daarvan meer bij hun behandeling betrokken zijn (JAMA 2002;288:756).

Dat laatste is erg belangrijk, want in de moderne gezondheidszorg staat de gebruiker van zorg centraal. Betrokkenheid bij alle beslissingen is essentieel. En die betrokkenheid kan bevorderd worden door de communicatievaardigheden van een arts. In het onderzoek werd gekeken naar alle onderzoeken van goede kwaliteit waarin gekeken werd naar communicatie tussen artsen en hun patiënten Die werden op verschillende aspecten geanalyseerd.

Het was niet zo dat vrouwelijke artsen meer informatie verschaften over de diagnose, de vooruitzichten en over de behandeling. Het zat veel meer in de andere communicatievaardigheden. Met name het praten over psychosociale aspecten en emoties zorgde voor een betere band tussen de arts en de gebruiker van de zorg.

Of in Nederland vrouwelijke artsen ook beter communiceren dan hun mannelijke collega’s is onbekend. Daar kan natuurlijk ook geen onderzoek naar gedaan worden omdat er meestal andere prioriteiten op het Nederlandse onderzoekslijstje staan. Het Amerikaanse onderzoek leert echter wel dat als betrokkenheid van gebruikers van de zorg belangrijk gevonden wordt alle artsen beter moeten leren communiceren. Dus meer luisteren en minder één richting verkeer.




Zoeken: